IV კლასი
მუსიკა
სტანდარტი
წლის ბოლოს მისაღწევი შედეგები მიმართულებების მიხედვით
პრაქტიკული უნარ-ჩვევები
|
კომუნიკაცია,
ინტერპრეტაცია
|
მუსიკალური
ნაწარმოების აღქმა კონტექსტში
|
მუს.IV.1. მოსწავლეს
შეუძლია
მუსიკალური ენის ნასწავლი ელემენტების გამოყენება იმპროვიზაციულ
სავარჯიშოებში.
|
მუს.IV.7. მოსწავლეს შეუძლია საუბარი მოსმენილი მუსიკალური ნაწარმოების შესახებ.
|
მუს.IV.11.
მოსწავლეს შეუძლია განასხვავოს მუსიკოსთა
სპეციალობები და შეადაროს ისინი ერთმანეთს.
|
მუს.IV.2. მოსწავლეს შეუძლია
სიმღერა მარტო და სხვებთან ერთად.
|
მუს.IV.8. მოსწავლეს
შეუძლია მონაწილეობის
მიღება სხვადასხვა სახის ღონისძიებაში.
|
მუს.IV.12. მოსწავლეს შეუძლია განიხილოს მოსმენილი მუსიკალური ნაწარმოებები.
|
მუს.IV.3. მოსწავლეს შეუძლია განსაზღვროს და გადმოსცეს მისთვის საინტერესო განწყობილება, სიუჟეტი, თემა.
|
მუს.IV.9. მოსწავლეს შეუძლია ქცევის ნორმების დაცვა კულტურულ ღონისძიებებზე
დასწრებისას.
|
მუს.IV.13. მოსწავლეს
შეუძლია განასხვავოს ერთმანეთისგან მუსიკალური საკრავები.
|
მუს.IV.4. მოსწავლეს
შეუძლია მუსიკალური
დამწერლობის ნასწავლი ნიშნების ამოცნობა
და ჩაწერა.
|
მუს.IV.10. მოსწავლეს ესმის და შეუძლია
წარმოაჩინოს, რომ მუსიკა/ხელოვნება
თვითგამოხატვის საშუალებაა.
|
|
მუს.IV.5. მოსწავლეს შეუძლია
საკუთარი სასწავლო საქმიანობის ორგანიზება.
|
|
|
მუს.IV.6. მოსწავლეს შეუძლია ჯგუფში მუშაობა.
|
|
|
წლის ბოლოს მისაღწევი შედეგები და მათი
ინდიკატორები
მიმართულება:
პრაქტიკული უნარ-ჩვევები და იდეების გამოხატვა
მუს.IV.1. მოსწავლეს შეუძლია
მუსიკალური ენის ნასწავლი
ელემენტების
გამოყენება იმპროვიზაციულ სავარჯიშოებში.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ
მოსწავლე:
·
მუსიკის მოსმენის დროს განასხვავებს მაჟორსა და მინორს;
·
მღერის
უახლოეს ბგერებს ტონიკის გარშემო (ტონიკური
ბგერის შემომღერება);
·
სიმღერით
იმეორებს ინტერვალებს კვინტის ფარგლებში;
·
ნაცნობ
მელოდიას შეურჩევს ტექსტს;
·
ნაცნობ
მელოდიას მღერის ნელა - ჩქარა (ტემპი), ხმამაღლა - ხმადაბლა (ხმოვანების სიძლიერე);
·
არკვევს,
ფორტეპიანოს რომელ რეგისტრში ჟღერს მუსიკალური ფრაგმენტი;
·
ამოიცნობს
ინსტრუმენტზე, ღიღინით, სხვა ტექსტზე შესრულებულ
ნაცნობ მელოდიას;
·
სიმღერის
შესრულების/ მუსიკის მოსმენისას გამოყოფს მახვილებით ძლიერ დროს;
·
უცვლელი
მეტრის პირობებში ტაშით ან კაკუნით წარმოადგენს სხვადასხვა რიტმულ ნახაზს;
·
თანაკლასელთა
მიერ გაბმულად გაჟღერებულ ტონს, მარტივ რიტმულ ფიგურას (ოსტინატო) უხამებს საკუთარ ან სხვა ხმას (კაკუნი, საკრავი) მელოდიურ საქცევს, რიტმულ ფიგურას;
·
თანაკლასელებთან ერთად
"უკრავს" სხვადასხვა რიტმულ ნახაზს სათამაშო ინსტრუმენტებისა და
ყოველდღიური მოხმარების საგნებისგან შემდგარ “ანსამბლში”, “ორკესტრში”.
მუს.IV.2.
მოსწავლეს შეუძლია
სიმღერა მარტო და სხვებთან ერთად.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ
მოსწავლე:
·
მღერის მაჟორსა და მინორს თანაკლასელებთან ერთად;
·
თანაკლასელებთან
ერთად მღერის ინტერვალებს კვინტის ფარგლებში;
·
მღერის მარტო, წყვილში,
გუნდში ერთხმიან და ორხმიან სიმღერებს ხალხური
და კლასიკური რეპერტუარიდან;
·
მღერის იმ უცხო ენაზე,
რომელსაც სწავლობს;
·
მღერის დინამიური ნიუანსების
დაცვით.
მუს.IV.3. მოსწავლეს შეუძლია
განსაზღვროს და გადმოსცეს მისთვის საინტერესო
განწყობილება, სიუჟეტი, თემა.
შედეგი
თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
სხვებთან ერთად გაითამაშებს
მარტივ სცენებს კონკრეტული მუსიკალური ნაწარმოების / ფრაგმენტის განწყობილების
გამოხატვის მიზნით;
·
პანტომიმით გამოხატავს
გარკვეულ განწყობილებას;
·
ამოიცნობს თანაკლასელის მიერ
გამოხატულ განწყობილებას;
·
მოსმენილი მუსიკალური
ნაწარმოების შთაბეჭდილებით თხზავს ტექსტს;
·
პერსონაჟის ხასიათს უსადაგებს
მუსიკალურ ფრაგმენტს;
·
კონკრეტულ ამბავს, სიუჟეტს
უსადაგებს მისთვის ცნობილ მუსიკალურ ნაწარმოებს.
მუს.IV.4. მოსწავლეს შეუძლია მუსიკალური
დამწერლობის ნასწავლი ნიშნების ამოცნობა
და ჩაწერა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ასახელებს
და წერს ნოტებს ხუთხაზიან
სანოტო სისტემაზე;
·
ასხვავებს და ჩაწერს გრძლიობებს, პაუზებს (მთელი, ნახევარი, მეოთხედი, მერვედი);
·
კლავიატურაზე
ასახელებს ნასწავლ ოქტავებს;
·
კითხულობს
და ტაშით გამოხატავს მარტივ რიტმს.
მუს.IV.5. მოსწავლეს შეუძლია საკუთარი
სასწავლო საქმიანობის
ორგანიზება.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
მოიძიებს
და მოიტანს სასწავლო პროცესისათვის საჭირო ნივთებს;
·
ჩაიწერს დავალებას;
·
აქტიურადაა
ჩაბმული გაკვეთილის მსვლელობაში;
·
მონაწილეობს
გამოკითხვაში;
·
სვამს
კითხვებს;
·
კონკრეტული
ამოცანის შესაბამისად გეგმავს შესასრულებელი სამუშაოს თანმიმდევრობას.
მუს.IV.6. მოსწავლეს
შეუძლია
ჯგუფში
მუშაობა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ცდილობს მეწყვილესთან ერთად ამოცანის გადაჭრას;
·
მუშაობს ინდივიდუალურად და სხვებთან ერთად;
·
ყურს უგდებს განსხვავებულ აზრს;
·
მონაწილეობს გუნდურ სამუშაოში.
მიმართულება: კომუნიკაცია და ინტერპრეტაცია
მუს.IV.7. მოსწავლეს
შეუძლია საუბარი
მოსმენილი მუსიკალური ნაწარმოების შესახებ.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
მუსიკის მოსმენის დროს ასრულებს სხვადასხვა დავალებას - მიანიშნებს ნაცნობი საკრავის,
ვოკალის შემოსვლას;
·
ამოიცნობს
ადრე მოსმენილი ნაწარმოებების ფრაგმენტებს;
·
ასხვავებს
ვოკალურ და ინსტრუმენტულ ტემბრებს;
·
ახასიათებს
კონკრეტულ მუსიკალურ ფრაგმენტს ტემპის, ხმოვანების სიძლიერის, მეტრის, საკრავთა
ტემბრების მიხედვით;
·
ზოგადად
ახასიათებს შემსრულებელთა შემადგენლობას;
·
იყენებს
საუბრის დროს ნასწავლ ტერმინებს.
მუს.IV.8.
მოსწავლეს შეუძლია მონაწილეობის მიღება სხვადასხვა სახის ღონისძიებაში.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
მონაწილეობს
კლასის კონცერტში, კარნავალში,
მეჯლისში;
·
მონაწილეობს
და ესწრება სკოლის საანგარიშო კონცერტს;
·
მონაწილეობს
ვიქტორინაში;
·
წარდგება
აუდიტორიის წინაშე შემსრულებლის, შემოქმედის ან კონფერანსიეს
როლში.
მუს.IV.9. მოსწავლეს
შეუძლია ქცევის ნორმების დაცვა კულტურულ ღონისძიებებზე დასწრებისას.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ხელს არ უშლის წარმოდგენის, კონცერტის,
კინოფილმის მსვლელობას;
·
წინასწარ
შეთანხმებული წესების თანახმად გამოხატავს დამოკიდებულებას ნაწარმოების დასრულების
შემდეგ;
·
წინასწარ შეთანხმებული
წესების თანახმად იქცევა გამოფენაზე, მუზეუმში;
·
აცდის
სხვებს აზრის გამოთქმას მსჯელობის დროს.
მუს.IV.10. მოსწავლეს ესმის და წარმოაჩენს, რომ
მუსიკა/ხელოვნება თვითგამოხატვის საშუალებაა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
საუბრობს იმის შესახებ, თუ რა განწყობილებას უქმნის ესა თუ ის მუსიკალური
ნაწარმოები;
·
რამდენიმე შეთავაზებული
სათაურიდან შეარჩევს ერთ-ერთს მოსმენილი მუსიკალური ნაწარმოებისთვის;
·
საუბრობს
მუსიკალური ნაწარმოების მოსმენით გამოწვეულ შთაბეჭდილებებზე და იმ ასოციაციებზე, რომელთაც იწვევს ეს ნაწარმოები;
·
მსჯელობს იმის შესახებ, რისი
გამოხატვა შეიძლება მელოდიის, სხვადასხვა გამომსახველობითი ხერხის საშუალებით;
·
ჩამოთვლის
რამდენიმე მიზეზს, რომელთათვისაც ქმნიან ადამიანები ხელოვნების ნაწარმოებებს.
მიმართულება:
მუსიკალური ნაწარმოების აღქმა კონტექსტში
მუს.IV.11.
მოსწავლეს
შეუძლია
განასხვავოს მუსიკოსთა სპეციალობები და შეადაროს
ისინი ერთმანეთს.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ
მოსწავლე:
·
განასხვავებს
კომპოზიტორისა და შემსრულებლის პროფესიებს;
·
ასახელებს
კომპოზიტორის, პიანისტის, მევიოლინის, დირიჟორის, მომღერლის და ა. შ.
სპეციალობებს;
·
იხსენებს,
რომელი სპეციალობის მუსიკოსი უნახავს და მოუსმენია.
მუს.IV.12. მოსწავლეს
შეუძლია განიხილოს მოსმენილი მუსიკალური ნაწარმოებები.
შედეგი
თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ახასიათებს მოსმენილ ნაწარმოებებს განწყობილების
მიხედვით;
·
განასხვავებს სხვადასხვა სახის სპექტაკლს (საბალეტო, საოპერო, დრამატული);
·
განასხვავებს კლასიკურ, ხალხურ და თანამედროვე მუსიკალურ
ნაწარმოებებს;
·
სვამს და უპასუხებს შეკითხვებს ნაწარმოების
შინაარსთან, ავტორთან, ჟანრთან დაკავშირებით.
მუს.IV.13. მოსწავლეს შეუძლია განასხვავოს ერთმანეთისგან
მუსიკალური საკრავები.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ასხვავებს
ხალხური მუსიკის საკრავებს კლასიკური მუსიკის ინსტრუმენტებისაგან;
·
ხატავს ინსტრუმენტებს;
·
ამოიცნობს საკრავებს სოლო და
ერთობლივი ჟღერადობის დროს;
·
გამოყოფს და ასახელებს
საკრავის ცალკეულ ნაწილებს (ხემი, ჯორაკი, კლავიში...);
·
ასაბუთებს თავის
დამოკიდებულებას იმ ინსტრუმენტის მიმართ,
რომელიც გამოარჩია სხვა ინსტრუმენტებისაგან (მოსწონს მასზე შესრულების მანერა, ტემბრი, ფორმა...).
პროგრამის შინაარსი
იმპროვიზაციული სავარჯიშოები:
·
მუსიკალური ენის ელემენტების, საკრავების გამოყენებით;
·
ბგერა,
ხმოვანების სიძლიერე, რიტმი (ოსტინატო), ტემპი, მეტრი, რეგისტრი (მაღალი –
საშუალო -
დაბალი), ტემბრი (ინსტრუმენტული, ვოკალური), კილო (მაჟორი, მინორი),
ინტერვალები კვინტის ფარგლებში, კეთილხმოვანი, არაკეთილხმოვანი ჟღერადობა,
თანხმოვანება.
სიმღერა:
·
თანხლებით
და მის გარეშე;
·
ინდივიდუალურად და გუნდურად;
·
ერთხმიანი
და მარტივი ორხმიანი სიმღერები საბავშვო, ხალხური რეპერტუარიდან, მელოდიები
პოპულარული ნაწარმოებებიდან, მაგალითად, ”თებრონე მიდის წყალზედა”, ”მორბის არაგვი”, ”ნანა”, ”გოგოვ, გოგოვ,
შავთვალა”; ა. კერესელიძე – "წვიმა”;
ი. გურგულია – “იავნანა”; გ.
ცაბაძე _ ”ოცდახუთსა დეკემბერსა”; ს. ცინცაძე – "სიმღერა შავ კატაზე";
ვ. კახიძე – “ანო და ვანო”; მ. აროშიძე – "თუ, თუ, თუ"; გ. გორდეზიანი - "რა დილა
თენდება"; ლ. ბეთჰოვენი - ”ოდა სიხარულს” მე-9 სიმფონიის ფინალის თემა; ვ.
შაინსკი - ”Песенка крокодила
Гены"; ჯ. ლენონი, პ. მაკარტნი -
"Ob-La-Di, Ob-La-Da"; მ. გორდონი-ჰ. ვორენი – "Chattanooga Choo-Choo" და
სხვ.
განწყობილების
გადმოცემა:
·
პანტომიმა;
·
კომპოზიცია
(სცენების გათამაშება).
სანოტო
დამწერლობა:
·
ნოტების
ამოცნობა
და ჩაწერა ხუთხაზიან სანოტო სისტემაზე, ვიოლინოს
გასაღებში;
·
მთელი, ნახევარი, მეოთხედი, მერვედი გრძლიობის
ნოტების და პაუზების წაკითხვა და ჩაწერა, მარტივი რიტმული ნახაზის გამოხატვა
ტაშით.
მუსიკალური
ტერმინები:
·
მელოდია, რიტმი, გრძლიობა, პაუზა, რიტმი, ტემპი, ტემბრი,
კილო (მაჟორი, მინორი), ტონიკა;
·
ტემპები: Allegro - ჩქარა, Adagio -
ნელა, Presto -
ძალიან ჩქარა, Moderato – ზომიერად;
·
დინამიური ნიუანსები: Mezzo Forte, Mezzo Piano;
·
შესრულების ხერხები:
სტაკატო, ლეგატო;
·
კომპოზიტორი, ფოლკლორი, პიესა, კონცერტი, რეპეტიცია, ორკესტრი, დირიჟორი,
სოლისტი, აკომპანემენტი, ბალეტი, ოპერა, თეატრალური/საოპერო/საბალეტო დასი, მოქმედება/აქტი,
ანტრაქტი, არია, არიოზო, ანსამბლი,
დუეტი, ტრიო. კვარტეტი;
·
ნასწავლი საკრავების სახელწოდებები.
მუშაობის
ფორმები:
·
ინდივიდუალური,
წყვილში,
ჯგუფური.
ღონისძიებები:
·
სკოლის
საანგარიშო კონცერტი;
·
კლასის
კონცერტი;
·
ვიქტორინა.
მუსიკალური
ნაწარმოების აღქმა კონტექსტში:
·
ინფორმაცია:
შექმნის ისტორია, სიუჟეტი, ავტორი;
·
განწყობილების
ამოცნობა, საუბარი შთაბეჭდილებებზე;
·
მუსიკოსთა
სპეციალობების გაცნობა: კომპოზიტორი,
მომღერალი, დირიჟორი, პიანისტი, მევიოლინე,
ვიოლონჩელისტი, ალტისტი
და მათი კონკრეტულ ადამიანებთან დაკავშირება.
საკრავები:
·
ამოცნობა ფორმით და ჟღერადობით;
·
ხალხური
და კლასიკური ინსტრუმენტები, მაგალითად, ჭიანური, ქნარი, დუდუკი, კლარნეტი,
ფაგოტი, ვალტორნა, კლავესინი.
სარეკომენდაციო მოსასმენი მასალა:
·
ხალხური სიმღერები; ფრაგმენტები ბაროკოს, კლასიციზმის, რომანტიზმის
ეპოქის, XX საუკუნის მუსიკალური ხელოვნების ნიმუშებიდან, ნიმუშებიდან, ქართველ კომპოზიტორთა პოპულარული ნაწარმოებებიდან, მაგალითად, "იმერული მგზავრული", "არამი დო
შარიქა", მეგრული ”ალილო”, "ასლანური მრავალჟამიერი", დასაკრავი
ფანდურზე; საგალობელი "ჯვარსა შენსა", ო. დი კაპუა - ნეაპოლური სიმღერა
"O Sole mio", სომხური საცეკვაო "ბახტავარი"; ზ. ფალიაშვილი -
ფრაგმენტები ოპერიდან "დაისი"; მ. ბალანჩივაძე - მასხარას კუპლეტები
ოპერიდან "დარეჯან ცბიერი"; ო. თაქთაქიშვილი -
"იუმორესკა" კამერული ორკესტრისთვის; ნ. გაბუნია - პიესები
საფორტეპიანო ციკლიდან "მოწაფის დღიური", დ. ტურიაშვილი - მიუზიკლი
”პეპი გრძელი წინდა”; ფ. კუპერენი
- "ტამბურინი"/"ჭიკჭიკი"/ "ჭორიკანა"; ი. ჰაიდნი -
სიმფონია #103, I ნაწილი, ვ. ა. მოცარტი - "თურქული მარში",
საფორტეპიანო სონატიდან #11, III ნაწილი; ლ. ბეთჰოვენი - უვერტიურა ი. ვ. გოეთეს
დრამისათვის ”ეგმონტი”; ფ. შუბერტი - "სერენადა"; ფ. შოპენი - პოლონეზი
#3, ლა მაჟორი; პ. ჩაიკოვსკი - ფრაგმენტები ბალეტიდან "მაკნატუნა"; ს.
პროკოფიევი - "გავოტი", თხზ. 25; გ. მილერი - ფრაგმენტები
მიუზიკლიდან "მზიური ველის სერენადა" და სხვ
No comments:
Post a Comment